En mutants berøring

En mutants berøring
"En mutants berøring". Foto: Louise Herrche Serup

Forestil dig en anden verden. En verden hvor væsner bliver født ud af en sammensmeltning mellem tider, i krydset mellem det altmodische og avantgardistiske. En verden hvor grænser er udviskede, hvor kroppe er sammensatte og komplekse landskaber er opstået af hullet hud, teknologiske haler, dobbelttunger, dyreskind og amorfe lydkompositioner.

Forestil dig, at du mærker den verden mellem dine hænder,

stryger dine fingerspidser over flettet latex i en lille væv,

lader håndfladerne kærtegne et deformt lærred af hudfarvet dyreskind

(eller er det latex eller er det ødelagt menneskehud?)

En mutants berøring
“En mutants berøring”. Foto: Louise Herrche Serup

Forestil dig, at du forsøger at tale, men du intet sprog besidder. De ikke-ord, der kommer ud af din mund er halshvæsende, ’alienatede’ væskelyde. Det er sådan, du kommunikerer, mens du bevæger din krop med en gangart på skinnebenene og en hale af teknologiske led, der med nærmest metallisk substans fejer over gulvet.

Forestil dig den verden, placér den i tid. Er det fortid, nutid eller fremtid? Længes eller skræmmes du?

>I en uge har det nysammensatte, kunstnerkollektiv -PHILE arbejdet på Teatret Zeppelin som en del af HAUT´s residencyprogram IN PROCESS, hvor kunstnerne Ville Vidø, Sofia Stål, Laura Gerdes-Miranda og Stina Force har arbejdet på deres projekt A Mutant´s Touch. Projektet undersøger, hvordan -PHILE kan sammensætte forskellige medier på uforudsete måder og kombinere 2- og 3-dimensionelle universer i deres afsøgning af bl.a. non-binære, digitale væsner.

Som fragmenter og sketches præsenterede de søndag d. 3. april en arbejdsvisning med efterfølgende faciliteret publikumsdialog<

Som skribent spørger jeg mig selv, hvordan jeg kan dokumentere processen uden at forvandle -PHILE´s proces til et færdigt produkt gennem min tekstlige dokumentation. Jeg ønsker, fremfor at præsentere arbejdsvisningen af A Mutant´s Touch som en færdig forestilling, derimod at invitere dig ind i en processkrivning gennem fire forskellige perspektiver, der ikke tager højde for arbejdsvisningens rækkefølge og hierarki, og hvor publikumsdialogen (1111 Konversation) præsenteres gennem poetisk sammensatte fragmenter taget ud af kontekst fra dialogen.

1 Sketch

11 Atmosfære

111 Taktilitet

1111 Konversation

1111_1 Konversation

En mutants berøring
“En mutants berøring”. Foto: Louise Herrche Serup

Curiosity

Body sounds filling out the space

Hard to grasp

Do they come from    an

Animal             a

Human            an

Animated creature

Are we entering a dystopic science fiction world (question mark)

Excitement in a moment of pulp fiction

Becoming a part of choreographic room

Are we only visitors or will we be invited into this experiment

Is the subject / object the experimented (question mark)

Is the subject / object doing the experiment (question mark)

in a constant becoming while embodying the “new”

                                                transbodies giving away limbs

                                                urging to try on a tech tale

11_1 Atmosfære

En lille gruppe har taget opstilling foran sceneindgangen på Teatret Zeppelin. Det er søndag. Søndagens stemning har fundet vej ind på teatret. Der er let samtale folk imellem. Nogle få kender hinanden og taler internt. Der er smil og varme i deres øjne. Andre kommer alene. Én spørger, om de andre også skal se A Mutant´s Touch. For at være sikker på, at det er det rigtige sted. En omsorgsfuld latter spreder sig som for at byde velkommen og holde rum for usikkerheden. I dette øjeblik samles gruppen fra at være adspredte atomer til at blive en samlet organisme. Forventning og afslappethed hænger omkring gruppen, som skal ind og opleve -PHILE´s kunstneriske arbejdsvisning.

11_11 Atmosfære

Som i et laboratorie er der i blackboxen opstillet flere forskellige stationer og sketches. Lyset er køligt og hvidt. Som teknologiske og tredimensionelle tegninger er hudfarvet latex, modeller, titan tubes med solariehvidt lys og mangeartede kameraer vokset op og ud af scenegulvets mørke. Stationerne indeholder teknologisk død og åndeligt liv. En fremmed ubegribelighed i et morfende univers mellem den nøgne krop og et futuristisk miljø.

1_1 Sketch

En performer sidder på en stol mellem forskelligartede kameraer, der alle peger ind mod dennes ansigt. Munden bevæger sig. Åbner, lukker, åbner, lukker. Der er intet system. Til gengæld er der en fornemmelse af noget abnormt, der ved første øjekast ikke er til at begribe.

En mutants berøring
“En mutants berøring”. Foto: Louise Herrche Serup

Ansigtet projekteres op på et lærred. Et hudlærred, et dyreskind, en menneskeham, latex i rå kødfarve. Det er som revet itu. Hullet og uden kanter. Ingen geometrisk form. Det er ophængt i tykke reb på en hjemmelavet model af træ.

Ansigtet, som for publikum både er synligt mellem kameraerne, i virkeligheden, og i projektionen åbner og lukker altså munden. En tunge kommer til syne mellem væskelyde og et tungt åndedræt. Den afvigende, anormale fornemmelse fortsætter, indtil man opfatter de to tunger. Den ene spiser den anden. Det er ikke lækkert, nærmest u-lækkert. Man hører mundvæsker og ser den forstørrede mund projekteret op på menneskehammen. Hvad er virkelighed? Det spørgsmål hænger i luften. Hvad er dette væsen, som spiser sin egen ’anden’ tunge, taber den på gulvet, samler den op med en ske og putter den i munden, som var det en kødfarvet kugle is.

En mutants berøring
“En mutants berøring”. Foto: Louise Herrche Serup

Hvad er dette væsen?

Hvem er det, som har langt, blondt hår og mennesketræk, er iført cowboystøvler i skind, hvid t-shirt og blå løse bukser og om taljen har fastspændt en sort, teknologisk hale inddelt i led som en rygsøjle. Hvad er det, der morfer i laboratoriestemningens kolde lys, og findes det her, eller er det en illusion om en fortid eller en fremtid, som ingen endnu har set.

Længes eller græmmes du?

111_1 Taktilitet

1_11 Sketch

Om kroppen fastsætter performeren et GoPro og finder en iPhone frem. På sin iPhone leder performeren efter en video eller et stykke musik. Teknologien fungerer ikke, og der opstår et ærligt øjebliks analogi i det teknologiske. Det øjeblik, hvor det sansende menneske møder det stringent teknologiske som en kemisk forbindelse, der ikke fungerer.

En mutants berøring
“En mutants berøring”. Foto: Louise Herrche Serup

Videoen resettes, og performeren begynder at bevæge sig, danse. Bevægelserne er naive og ufærdige, som kantede fragmenter i tid. Der går netop tid før rummet opfanger, at performerens krop forsøger at kopiere bevægelser i videoen. Videoen, der ikke synes fra publikums vinkel. Performeren bliver et levende spejl på en teknologisk virkelighed, som man ikke kan se. (Altså hvad er virkeligheden?) Der opstår et rum, hvor levende dans, teknologi, musik afspillet fra en iPhone, cowboystøvler og menneskets fejlbarlighed giver en fornemmelse af et tik-tok-møde med musik fra en fjern og gammeldags tid.

Performeren standser sine prøvelser, sætter sig på skinnebenene og giver sig til at børste sine lår med sine håndflader

Swish swish swish          swish swish       swish    swish swiiii swish           swish swish swish swish swish iiiiissssh    swish swish       swish swish       swish swiii swish    swish swish swish

Lyde opstår i mødet mellem hænderne og de blå bukser, tekstilet på lårene. En rytme dæmrer. En rytme kroppen måske forstår. En rytme, der forsvinder igen, mens performeren på knæene repeterer ordene ”Pass the golden butter” og kravler rundt i rummet på skinnebenene med teknologihalen, der svinger fra side til side. Performeren fremstår som en menneskelig installation i bevægelse. Den nærmer sig publikum

1111_1 Konversation

Associations

Transhuman new types of bodies

co-exist in a new reality of fragility and strength

(between the skin and a parallel digital world)

Alone on stage

who is that performer whom we cannot frame

Vulnerable and strong

Who is the performer (question mark)

Where is reality (question mark)

(between the skin and a parallel digital world)

What is reality when we do not know who the performer is

living in a lab between a grandmother and technology

No answers lie ahead of you

1_111 Sketch

Den menneskelige installation kryber på skinnebenene mod en særlig station. Stationen er lav og ligner en gammeldags væv. I væven er vævet et mønster med strimler af hud. Hudfarvet latex. Performeren trækker en hudstrimmel fra væven og bevæger sig mod det store lærred/dyreskindet/menneskehammen. Her transformerer situationen sig langsomt. Lyde bølger ud ad performerens – menneskedyrets mund. Lyden er squeezende, quirking, andenverdenspotentiel. Imens trækker menneskedyret hudstrimlen gennem de store huller i menneskehammen. Hud igennem hud. Hud møder hud. >Det giver mig gåsehud<

En mutants berøring
“En mutants berøring”. Foto: Louise Herrche Serup

På latexlærredet projekteres en fusion af et menneske, et vanddyr og teknologi. Kroppen er knogleløs, armene deformerede. Som slanger og tentakler bevæger de sig ud fra kroppen. Måske en feminin krop. Den bevæger sig ledløst foran en blå-rød baggrund på et firkantinddelt gulv. Der løber en neonstribe i rød og en neonstribe i grøn henholdsvis horisontalt og vertikalt på gulvet. Det hele virker som en Augmented Realitet i sanselig forstand. Performeren squeezer lyde ud ad sin hals som soundscape til det digitale univers på hudskærmen.

Hudstrimlerne gennem hullerne strammes til, og hudlatexlærredet snører sig sammen om sig selv.

111_11 Taktilitet

            deforme hudflag r krøller sig sammen om sig selv, bli   en kjole du

               tage på eller en ham, du kan tage af, tag den af, din ham og skift væsen

                er væsensforskelle på mennesket og dyret og så alligevel ikke, for I har

             uder begge to, huder og skind i beige nuancer og kigger man indenun

            er     rødt af blod og floder

            dine arme og     er som tentakler, dit hår en slanges tusinde tunger og ansig

            ter i for   llige grimasser

                du er organisk, din rygsøjle leddelte knogle , hvi.  som sne mens du bølg

            bølger

            bølger

                 ger

                dine ben og din underkrop som       kan se om er dine      mennes –

            ben eller et dyrs/en aliens ben for      ved hvordan aliens ben ser ud

            ?

                 ved hvordan et dyr formerer sig, k   det formere sig med et menneske, er du dyr eller men

   du

            ?

                  morfer du i konstant forandring mellem teknologiske verdener og poeti

            verdener, kan du vide hvem du er, eller er du fanget i en konstant illusion

Om ideen

Om ideen

Om ideen

Om ideen om hvem du burde være

                er væsensfo    le mellem menneske og dyr eller også er     ikke for      siger

               ikke er et menn    dyr, der er væ    forskelle mellem menneske

            og teknologi eller også er der ikke for hvem siger, du ikke er en menneske-

             obot en ………… en cyborg

                 blevet en cyborg allerede eller findes den kun i dine tanker om en skræmmende

            græm      fremti

Længes du efter, eller skræmmes du af tanken om en tid, hvor verdener mødes, og du selv kan bestemme, hvem du må være?

1_111_1 Sketch

Performeren tager bukserne af. Publikum føres om på bagsiden (eller måske er det bare en anden side) af det nu sammenkrøllede hudlærred, hvor AR-væsenet stadig bevæger sig. Dette digitale væsen bliver overkrop til performerens menneskeben med techhalen. Den digitale og fysiske verden forsøges smeltet sammen. Det er en abstraktion.

Performeren forlader settingen. Med sig tager denne lyden af, hvordan en cyborg måske kan forventes at tale. Uden ord, som et metallisk, rallende dyr. Lyden kommer både et sted dybt inde fra halsen og fra hele rummet. Er morfingen blevet til virkelighed? Er den augmenterede realitet trådt ind i black boxens laboratorie, smeltet sammen med performeren, der vandrer uendeligt langsomt rundt med en organisk håndgestikulation?

En mutants berøring
“En mutants berøring”. Foto: Louise Herrche Serup

11_111 Atmosfære

Rummet oplyses koldt af en station, hvor en titantube hænger fra snore bundet fast til en træmodel. Lyset er solariekoldt. Ovenpå tuben ligger et mindre stykke hudlatex. Henslængt.

Rummet oplyses varmt fra en station, hvor hudlatex er vævet til et mønster. Her mødes det gamle og det nye. Referencen til Amalie Smiths bog Thread Ripper skinner igennem. Det historiske åndedrag om vævens hulteknik, der har skabt grobund for algoritmer og computerteknologi passerer forbi.

“En mutants berøring”. Foto: Louise Herrche Serup

A Mutant´s Touch – IN PROCESS d.3. april kl. 14-16

Sted: Teatret Zeppelin

Residency-facilitator: HAUT i samarbejde med Warehouse9

Credits

Videokunstner og fotograf: Ville Vidø
Kunstner og set-designer: Sofia Stål
Danser og musiker: Stina Force
Producent: Laura Gerdes-Miranda

Om kunstnerkollektivet -PHILE

The art collective -PHILE består af Sofia Stål (artist+set designer), Ville Vidø (videokunstner + photographer), Laura Gerdes-Miranda (producent) og Stina Force (danser og musiker). -PHILE undersøger, hvad biologi, køn og identifikation betyder i en teknologisk tidsalder. De skaber kunstneriske projekter, hvor forskellige medier kolliderer for at medskabe fiktionelle queer narrativer.