INDFALD / WALKING LANDSCAPES

Stina Strange Thues vandring 'Indfald' i Guldborgsund, som var en del af Walking Landscapes arrangeret af Metropolis i 2021. Foto: Thomas Gunnar Bagge

Vandringen og værket INDFALD er danser og skribent Stina Strange Thues undersøgelse af, hvordan vi ved intuitive indfald kan lade vores kroppe ’falde ind’ i naturen. Som to levende organismer, der møder hinanden uden ord, falder kroppen ind i naturen, der bliver en del af kroppen, der bliver en del af naturen. Eller gør den?

Værket består af den 22,5 km lange vandring i Guldborgsund d. 26. august 2021, som en del af Metropolis´ Walking Landscapes 2021, et videoværk produceret ud fra 13 live-streaminger på facebook, samt to nedenstående tekster, der henholdsvis er skrevet før og efter Walking Landscapes.

1_INDFALD

Indfaldet er venstre hånds impulsive graven fingrene ned i undergrunden

i moræneleret

i Falsters muld

lader jeg tæerne synke ned

og min krop flettes ind i det væltede træs rødder

som når jeg flettes ind i din krop

min hud falder ind i din

hud

huden falder

mine bryster er faldet

dit hår er blevet mere gråt

min knyttede hånd er et indfald i stenens hulning

som min bløde hånd omgivet af din

som vådt moræneler kysser dine læber mine

og jeg falder

tilbage til oprindelsen

Foto: Thomas Gunnar Bagge

2_INDFALD

Indfaldet er umiddelbart intuitivt

Sådan ser det ud

Sådan falder det os ind   at det burde være

Indfaldet er umiddelbart organisk

Sådan tænker jeg            at det må være

Fragmenter af vandringen er

hvad der er tilbage

i skriveoplevelsen

i kroppens hukommelse

Foto: Thomas Gunnar Bagge

Fragmenter_1

Beige grusgrave og fingre mod vandets overflade og vandrestøvler der i synker i sand og slæbende skridt

Forsøg på at klatre i et træ. Stormblæst

Nervøse trækninger i solar plexus ved ansigtets berøring med gigantiske spindelvæv

Landevejsblomster i mange facetter. Jeg tænker på at lave buketter. Jeg sender et billede hjem til dig. Du har landevejsblomster som tapet i dit soveværelse. Jeg synes det er dårlig smag. Nu føles det som en forbindelse

Ømme fødder og vabler på lilletåen

En hånd mod en våd dynge jord dækket af irgrønne alger

Regnen pisker. At søge ly og læ i en rusten landbrugsmaskine. Den er gul

En mormors have. Min mormors have. Vi danser en håndkoreografi sammen for alle der vil kigge med

Strandens soloplyste kyst. At danse der i regnvådt sand. At lægge en trøje på en rådden kasse. Efterladt

Ubetrådte stier. De findes ikke på et kort. Her hjælper iPhone ikke

Bølgende bølger. Grå bølger. Vindblæste bølger. Skumtoppede bølger

Vindens susen som soundscape for en koreografi. For en bevægelse, to bevægelser, tre

Kroppens bløde periferi mod stenenes skarpe omfang. Stenens indtrængen i mavesækken (Et ikke-møde)

Retrospektivt min vandring i Guldborgsund Kommune d. 26. august 2021, kommer jeg igen til at tænke over ordet indfalds betydning i vores sprog, og hvad sprogets nuancer tildeler indfaldet.

I Den Danske Ordbog beskrives ’indfald’ som:

En pludselig opstået tanke eller idé, noget der pludselig falder én ind

Synonym: Indskydelse

Ord i nærheden: En pludselig indskydelse, min første tanke, tankespring, idé, impuls, påfund

1.a Spontant indslag, især i sceneoptræden (ord i nærheden): Spontant indfald, udbrud, improvisation, lynaktion, lynangreb, førstehjælp, akuthjælp, impulskøb, paratviden, hastesag, fremrykning, spontanitet

3. (ord i nærheden): lysstrålers fald ind gennem fx et vindue, lys, skin, skær, lysglimt, lysfænomen, lyshav, lysplet, lysprik, lysstribe, lysstråle, lysvæld, stråle, lyssøjle, lysspil, solstribe, solplet, lysindfald, indfald, flammeskær, ildskær, glimt, blink, blinken, ildglimt, lynglimt, flash, flimren, flimmer, genskin, refleks, lysrefleks, genskær, genspejl, glanslys, stråleglans, klarhed, lysforhold, lysmængde, modlys, medlys, sidelys, ovenlys, tvelys, halvlys, strejflys

”Den høje, klare augusthimmel, solens indfald gennem løvværket og dens spil på de hvidkalkede mure (Skalk 1990)

Orddannelser, sammensætninger: Lysindfald, solindfald

I dag d. 26. august 2021. Den høje klare augusthimmel er ikke høj. Solens indfald er lavt, lyset koldt. Vandet i Storstrøm står højt og har oversvømmet min vandrerute…

06.00 starter min vandring

Føddernes skridt

Højre fod foran venstre, venstre foran højre, højre foran venstre osv.

Mine arme svinger naturligt frem, tilbage, frem, tilbage, frem, tilbage osv.

For at holde kroppen i balance

Kroppen ved, hvad den skal, når den går

Den behøver ikke tænke

Jeg tænker ikke

Rygsækkens vægt mod skuldrene holder tempoets stabilitet

Et sted uden stier, beduggede edderkoppespinds fuldendthed mellem frugttræer

Natur-eventyrlige passager opstår af gamle træers krogede grene så lave, at jeg må bukke mine 172 cm lange krop, høje græssers evne til at skjule underlaget, så jeg må stole på mine fødders evne til at finde fast grund og en udsigt, hvor horisontens klarhed er gemt bag et let diset slør

Jeg forskrækkes. Så lidt skal der til. Store insekter hænger i usynlige spind i luften foran mine øjne, en pludselig lyd ved min venstre kind, et dybere skridt ned i jorden, end mine forestillingsevner havde forventet

Erfaringerne fra byen kommer mig ikke til gode

Selvom jeg også der har gået mange skridt

Særligt de sidste to år, hvor tiden i isolation gjorde den daglige gåtur til et holdepunkt, et udsyn til en verden, der havde lukket sig om sig selv

Indfaldet er at falde ind i øjeblikket

Jeg er forundret

Jeg er forandret

Fragmenter_2

At lægge sig og lade kroppen formes af morgenvåde, kolde sten

At vælge næste krogede træs grene som min krops staffeli

At søge ly for regnen i en rusten landbrugsmaskine

At lade min krop hænge omsluttende over Helene Strange mindesmærke

At tænke om man kan tillade sig at hænge på et mindesmærke

At røre vand med tippen af fingerspidserne

At kigge dybt i grusgravens vand

(og opleve uendeligheden)

At være bange for at falde derned, i uendeligheden

At hænge tøj i et træ som var det efterladt

At gå med bare tæer i en grusgrav

At livestreame nu, fordi klokken er hel og ikke fordi det stedsspecifikke er perfekt

At vælge grusgraven til i stedet for fra

Grusgraven bliver min stenede krops bevægelser

Gruset falder ind i mine cellers artikulation af bevægelsen

b e v æ g e l s e n

artikuleret som grus

sten for sten

Kroppen er umærkelig, let

æder vandringens første seks timer

sine egne skridt

efterlader dem bag sig

Som at flyve med vingefødder i modvind

Kroppen synker ind i minut for minut

Tunge muskler lander i sekund for sekund

Seksogtredivehundrede sekunder går på den måde

Solen skinner kun i glimt bag de himmelfarende, grånussede skyer. Det er sommer på papiret, men der blæser krystalklare vinde, og vandet i Storstrøm ved Orehoved står højt. Min første tanke er tom. De vandrestøvler jeg har lånt af min mor kan ikke gå i så dybt vand. Jeg må improvisere, som jeg så ofte gør, når jeg danser. Men i dansen har jeg en vished om, at jeg bliver indenfor rammerne af min krop og mine tanker. Her er det anderledes. Jeg ved ikke, hvor ukendtheden vil føre mig hen. Jeg skulle have gået langs kysten fra Orehoved forbi Orenæs og Skåneholm, rundt om den nordligste tip af Falster. Men nu byder naturen mig, at jeg må gå en anden vej. Det er hverken spontant eller en pludselig indskydelse men af nødvendighed. Jeg må lade min krop vandre på naturens præmisser.

Vandringen kommer til at fungere som et opmærksomhedspunkt for min egen fremmedhed overfor netop naturen. Det er ikke med god vilje, at det er sådan, det opleves. Men det gør det.

Min krop er organisk, af organisk materiale. Hud, hår, knogler, vand, indvolde, blod. Alt sammen elementer, der burde kunne smides i biospanden, når jeg dør. Altså biologiske elementer, ’kroppens natur’, siger vi. Jeg er natur, men det føles ikke helt sådan. Naturen beroliger mit sind. Jeg kan gå lange strækninger uden at tænke. Jeg kan føle mig ’i ét’ med naturen, men om jeg virkelig kan falde ind i naturen…

Foto: Thomas Gunnar Bagge

Fragmenter_3

En bil kører på kanten af grusgraven (Jeg venter med at filme til den er væk)

To håndværkere ved et menneskeforladt hus

En spejderklub

En asfalteret vej

Max to kilometer til næste bebyggelse

Den nye Storstrømsbro (Forbindelse?)

Store kraner mod himlen

Papiraffald på den forladte kyst

En kirke i horisonten

Et enormt gods

En friseret græsplane

Indhegninger til dyr

Solindfald

Lysindfald

Fald

Foto: Thomas Gunnar Bagge

18.00 slutter min vandring

Eller måske var det her, det hele begyndte. I hvert fald er jeg så langt tilbage, jeg i levende form kan komme i min mors historie. Jeg banker på hos min mormor i Nørre Alslev på Vestergade 1. Her han hun boet, altid. Vi har altid banket på men aldrig ventet på svar. Vi er bare faldet ind ad døren. Tit duftede der af frikadeller, brun sovs, kartofler. Det gør der ikke på samme måde længere. Jeg går ind og råber ”Hej mormor”. Hun kommer ud i gangen, hvor stumtjeneren stadig står i hjørnet.

Stummer siger min mormor ikke mere. Men det kaldenavn kommer jeg til at tænke på nu. Det kaldte min mormor mig, da jeg var lille. Lige nu har vi en messengersamtale i gang om et quiltet vægtæppe, jeg har spurgt hende, om hun vil sy til mig. Hun er en dygtig kunstner. Patchworkkunstner. Og hun er på SoMe, både Instagram og Facebook. 

Vi sidder kort i stuen og taler sammen. Gulvet er stenbelagt, afslebne, helt flade sorte og grå sten. Der er udsyn til haven. Engang var min morfar her også.

Jeg giver hende en beige skjorte på. Magen til min. Vi går ud i haven og finder et sted i det bagerste højre hjørne, hvor baggrunden for vores facebook-streaming er frodig og grøn. Jeg kan mærke, at mormor er nervøs. Jeg instruerer lidt og lader så indfaldet råde. Vi danser en håndkoreografi, mens vi kigger på dig.

Vandringen INDFALD var en del af Metropolis´ Walking Landscapes 2021 med 140 vandringer gået af 140 kunstnere på 140 dage gennem 12 danske landskaber.

TITEL: INDFALD

KUNSTNER: Stina Strange Thue

TID: 26. august 2021 kl. 06.00-18.00

KATEGORI: Performance

RUTE: Orehoved – Kystlinien – Vesterskov – Nørre Vedby – Bavnehøj – Nørre Alslev

MERE INFO: https://www.metropolis.dk/stina-strange-thue-guldborgsund/

www.stinathue.com