Et let og varieret performanceprogram åbnede kunstscenen efter COVID-19 lockdown.
“Dagen i dag er din”, siger Lillibeth Cuenca Rasmussen med et smittende smil og triller en gul citron hen til mig. Vi er i Det Classenske Bibliotek på Amaliegade tæt på Amalienborg. Forinden har hun påbegyndt et solhvervsritual. Iført en stor hvid hat med et slør for ansigtet, der kunne minde om en biavlers, entrerer hun biblioteket til rappe, glade rytmer fra en percussionist placeret oppe på den øverste balkon. Hun løfter sløret fra hatten og tager den af. Ryster med grønne græsser over den og begynder dernæst generøst at uddele citronerne, gule som sole, til sit publikum.
Hver publikummer får med citronen også et par ord med på vejen. Lilibeth Cuenca vil nemlig nærværet med sit publikum. Performanceritualet med titlen 23,5 °,som åbner festivalen Up Close, kurateret af Natalia Gutman og arrangeret af Ny Carlsbergfondet, efter COVID-19 lockdown, fejrer passende befriende her tæt på midsommer efter en karantæneperiode og måske samtidig lidt ufarligt sol, lys, liv og overskud, men der falder dog heldigvis også et par ord om smitten og velfærden og dem, der ikke er en del af den.
Rummet performer
Det næste værk af kunstneren Jesper Just og pianist August Rosenbaum er også et musikalsk værk. August Rosenbaum sætter sig som klassisk pianist ved sit flygel, men har først trukket en klaverstreng op fra flyglet, som han sætter i spænd i døren til rummet. Han spiller herefter et henrivende romantisk stykke musik. Pludselig afbrydes den smukke klassiske musik af en høj vrængende lyd, der fylder hele rummet. Det er Jesper Just selv, der har trukket i den udspændte klaverstreng, som er spændt helt oppe fra den øverste balkon i Det Classenske Bibliotek. Strengen har forvandlet hele rummet til en form for instrument, og publikum sidder midt i det. Just bevæger sig nu langsomt ned fra den øverste balkon til den næste og til sidst til bibliotekets hovedrum, i mens han bliver ved med at afbryde klavermusikken ved at rive i strengen.
I værket Koncert, der ellers holder på en gammeldags koncertopførelsesform, er det rummet i sig selv som instrument, der performer, måske et udtryk for den gamle verden, der brutalt rives i stykker, så det tomme rum står tilbage og spørger hvad nu?
I will acknowledge you
Det sidste performanceværk Time ctrl af endnu en højprofileret samtidskunstner, Hannah Toticki Anbert, er ikke så minimalistisk som de forudgående. Der bliver hevet fire farvestrående bannere ned fra første balkon. På et banner i gult og orange står hallo hallo hallo, og på et andet værkets titel.
Midt i rummet sidder Anbert nu ved et skrivebord og skriver på sin computer. Hun skriver til Gitte og omformulerer igen og igen sin mail til hende. Forklarer hvorfor hun ikke har svaret hende. Til sidst vælger Anbert at være ærlig: ”Jeg har ikke skrevet, fordi jeg hellere ville sidde og kigge ud af vinduet”. Arbejdspresset og præstationsangsten for en kunstner, men også for alle andre arbejdsramte mennesker, bliver humoristisk behandlet i den udvidede performance lecture Time ctrl.
Præstationspresset bliver yderligere udtrykt, da en række performere gør biblioteksrummet til et modeshow. Performerne fremviser tøjet med stramme stive smil. Værket kulminerer, idet en af modellerne synger en omformuleret version af storhittet I Will Always Love You af Whitney Houston . I Time ctrl lyder det derfor fra den første balkon: …and I Will Acknowledge You, så ikke et ironisk øje er tørt i et værk, som muligvis indebærer for mange rekvisitter, der ikke for alvor bliver udnyttet.
Up Close festivalprogrammet var lørdag d. 20. juni let og varieret sammensat. Værkerne bar måske en smule præg af at være produceret hurtigt og derfor fuldt forståeligt heller ikke gav nye fysiske formater for performances under COVID-19 situationens krav om afstand, bortset fra Lilibeth Cuencas uddeling af citroner, gule som sole.