Recoil Performance Group adapterede vellykket værket til Cph Stages Internationale Dage.
Vi tager indledningsvist alle en tår af vores vandglas; vi drikker sammen og er dermed forbundne på Cph Stages digitale Internationale Dage. Installationen As I Collapse af Recoil Performance Group er en udvikling af forestillingen af samme navn fra 2017 og er forholdsvis hurtigt blevet adapteret til en live streaming version til Cph Stages Internationale Dage, hvor internationale scenekunstproducenter og andre aktører kan opleve, hvad der rører sig inden for dansk scenekunst.
As I Collapse 2020 versionen består af en live streaming; en fysisk performance på en scene, men som opleves digitalt samt af en meditationsdel, hvis instruktioner er blevet udsendt, så man selv kan meditere sammen med alger i en pose med vand hjemme i et mørklagt rum. Flere af publikummerne har modtaget et brev med en pose med levende alger med posten. Algerne er selvlysende i mørke. Jeg er desværre én af dem, der ikke har fået algerne, men det betyder ikke, at jeg ikke bliver interesseret i konceptet og i live streamingdelen.
Performeren Nelly sidder på en lav scene og taler direkte til os med et stærkt venligt nærvær. Set-up’et virker klinisk videnskabeligt og trygt.
Welcome to as I collapse
A performance for one human and millions of microscopic algae
I am the one human performer
Nelly fortsætter og fortæller, at hun gerne vil dele et flow af ord, som hun oplevede under en meditation over at være en krop af vand. As I Collapse tager udgangspunkt i begrebet hydrofeminisme.
I filosoffen Astrida Neimanis bog Hydrofeminism: Or becoming a Body of Water reflekterer hun over udvekslingen af vand mellem kroppe og omverdenen og tænker vand som holistisk forbindende. Samtidig beder hun os overveje, hvordan vores kroppe er langt mere porøse, elastiske og lækkende, end vi umiddelbart antager.
I performancen As I Collapse med tekst af forfatter Ida Marie Hede beskriver Nelly på scenen, hvordan hun kravler ud af en livmoder, kravler ud af at hav, at hun er mange kroppe, fosteret, babyen, barnet og den voksne, den gamle, den døende. En livscyklus ridses op. Dernæst følger beskrivelser af kroppens indre, fyldt med væske, vand og andet liv, hvordan vi ikke er alene, men altid er mange, og at vi er forbundne af netop vandet.
Samtidig med ordstrømmen viser Nelly via et specielt kamera billeder af sin krop, helt tæt på. Hun hælder vand i den lille hule på sin decolleté og zoomer ind, så den ligner en sø, senere da talen falder på tørhed, zoomer hun endnu længere ind på sin hud, der i et close up ligner et tørkelandskab fyldt med sprækker.
Dramaturgisk er der en spænding mellem tør og våd, mellem levende og dødt, mellem indre og ydre, mikro- og makrokosmos. Det allernærmeste bliver en sø og et landskab, krop og omverden hænger sammen.
I’m a dry body, I’m ashes, floating in the wind. Hitting you in the eye, making you blink fast and frenetic.
I’m the cells of skin that fall off your body. I become sand between your feet. I’m your lips that chafe and I’m falling to the ground and I dissipate.
Nelly hælder sort aske på sin hud og zoomer ind med kameraet. Vi publikummer kan næsten mærke materialet ligesom vandet i kløften mod huden. Vi er helt tæt på og fysisk med på Nellys undersøgende færd ind og ud af kroppen.
As I Collapse af Recoil Performance Group var vellykket adapteret til corona-situationens live streaming format og viste enkelt og videnskabeligt poetisk organiske sammenhænge, der kan forbinde os, og som måske virker særligt vigtige i coronoa-isolationstiden. De helt nære kropsbilleder blev en verden og hele verden blev kroppen.