En række forfattere og forskere var inviteret til at indkøbe nye bøger, som de introducerede til en berigende åbning af billedkunstner og forfatter Franziska Hoppes interventionsværk på Forfatterskolens bibliotek. Et værk, der spurgte til, hvilken viden Forfatterskolen samt andre uddannelsesinstitutioner gør tilgængelige for deres studerende.
Nærmest alle bøgerne er vendt om i Forfatterskolens Bibliotek. De oftest farvede bogrygge står nu vendt ind mod væggene på biblioteket, der er bygget op af donationer fra især forfatter, grundlægger og tidligere rektor af Forfatterskolen Poul Borums private bogsamling. Bøgernes hvide papirmaver står altså vendt ud mod beskuerne. Bogsamlingen på Forfatterskolens bibliotek fremstår derfor hvid eller i hvert fald kedelig gullig. Det spraglede diverse udtryk er forsvundet. Kigger man nærmere efter, kan man også finde flere udgivelser, som man måske kan undre sig over, befinder sig på Forfatterskolens bibliotek, bl.a. tidsskiftet Perspektiv, der hemmeligt blev støttet af CIA.
Billedkunstner og forfatter Franziska Hoppe har igennem hele oktober måned 2022 undersøgt alle bogtitlerne på biblioteket og vendt alle de bøger om, hvis forfattere var født i Vesteuropa og USA. Interventionen, som hun også har udført på Det Kongelige Danske Kunstakademis Institutbibliotek først med et kønnet udvælgelseskriterium og senere ud fra fødested, kalder hun Tavse Biblioteker. Fraværet af bøger af forfattere fra andre verdensdele end Vesteuropa og USA taler sit tydelige, tavse sprog. Bogvendings-interventionen bliver i al sin enkelthed et virkningsfuldt billede på, at den bugnende bogsamling, man kunne tro var fyldt med forskelligartede bøger, faktisk er ret entydig. Værket viser fraværet af viden, den blinde plet, og spørger til, hvilken litteratur forfatterskolen og andre uddannelsesinstitutioner egentlig gør tilgængelige for deres studerende og hvorfor.
Forfatterne og forskerne Maja Lee Langvad, Julia Suarez-Krabbe, Lesley-Ann Brown, Mikas Lang og Nazila Kivi er derfor heldigvis også blevet inviteret til at indkøbe og introducere til nye bøger, de mener, mangler på biblioteket.
Da biblioteket er ved at være fyldt op af mennesker byder forfatter og rektor for Forfatterskolen, Ursula Andkjær Olsen, derfor også velkommen, så bogpræsentationerne kan begynde.
Lektor i kulturstudier ved Roskilde Universitet, Julia Suarez-Krabbe, hvis arbejde fokuserer på race og antiracistiske teorier og afkolonialisering overtager efter Franziska Hoppes korte indledning om projektet. Julia Suarez-Krabbe er forfatter til bl.a. Race, Rights and Rebels – alternatives to Human Rights and Development from the Global South og forklarer, at hun som videnskabskvinde, har udvalgt ti betydningsfulde videnskabelige værker til biblioteket.
Efter præsentationen bliver bøgerne, Julia Suarez-Krabbe har udvalgt, som de første stillet op på bibliotekets boghylder med forsiden vendt ud mod publikum. De har siddet koncentreret og lyttet, og i pausen mellem præsentationerne iler de op for at få dokumenteret bogtitlerne. Vi får dog at vide, at alle de præsenterede værklister vil blive offentliggjort, så vi ikke vil komme til at misse en bogtitel.
Efter en kort pause er det kritiker, oversætter, aktivist og ekstern lektor i kønsstudier og medgrundlægger af magasinet Friktion, Nazila Kivi, der præsenterer sine udvalgte bøger. Kivi er bl.a. oversætter af Kvinder uden mænd og Mænd fra forskellige civilisationer af iranske Shahrnush Parsipur, og hendes første valg er måske lidt overraskende en madblog med iranske retter; men hun spørger dermed befriende yderligere til vestlige videnshierarkier. Derudover har hun valgt 9 romaner stort set kun af iranske kvinder til biblioteket. Kivi indleder med at fortælle, at hun forståeligt er vred over det billede, der tegnes i øjeblikket af iranske kvinder, som nogen, der sidder tæt på haremsagtigt og længes efter frihed og læser Nabokov i smug.
Dernæst er det forfatter og oversætter Maja Lee Langvads tur til at fortælle om de bøger, hun har valgt til biblioteket. Maja Lee Langvad har skrevet bøgerne Find Holger Danske, Hun er vred, Dage med galoperende hjertebanken og senest Madalfabet sammen med Kristina Nya Glaffey. Hendes udvalg udspringer fra hendes interesse i koreansk kultur. Otte af værkerne er digtsamlinger, mens ni er skrevet af kvinder. Langvad forklarer også indledningsvist, at otte af værkerne er skrevet af koreanske forfattere eller forfattere, der tilhører den koreanske diaspora og således giver et andet historisk og kulturelt indblik end det glamourøse billede, man måske ellers får i Vesteuropa i øjeblikket af Korea.
Lesley-Ann Brown tager som den næste plads foran publikum, der stadig sidder lydhøre og venter på at blive præsentere for flere forfatterskaber og litterære traditioner, de måske ikke kender til i forvejen. Lesley-Ann Brown er forfatter og underviser og er fra Brooklyn, New York. Hun har boet i København de sidste tyve år, hvor hun gennem skrift og aktivisme har bidraget til interkulturel forståelse. Hun har bl.a. skrevet The German ’Lied’ after Hugo Wolf – From Hans Pfitzner to Anton Webern, Decolonial Daughter og Black Girl on Mars.
Til sidst præsenterer digter og oversætter Mikas Lang de bøger, han har valgt. Han debuterede med digtsamlingen Melanin og har siden skrevet Om spøgelser og bidraget til tidsskrifter som Friktion og Hvedekorn. Mikas Lang har også oversat bl.a. Noter om sorg af Chimamanda Ngozi Adichie. Han kalder sin udvælgelse for sort litteratur, sort diasporisk, det vil sige af efterkommere af slavegjorte. Mikas Langs udvalgte bøger bliver nu som de sidste stillet op på hylderne på Forfatterskolens Bibliotek med forsiderne vendt ud mod publikum.
Franziska Hoppes håbefulde intervention Tavse Biblioteker viser virkningsfuldt og enkelt, hvordan samlinger af viden ikke er et udtryk for en objektiv vurdering af deres betydning eller litterære kvalitet og endnu vigtigere arbejder værket håbefuldt for, at bogsamlingen ikke ender som støvede dokumenter over en svunden historisk tid, men tværtimod bliver opdateret og aktualiseret med nye stemmer, der tidligere ikke har været repræsenteret, har været gjort tavse.
Tavse Biblioteker peger på vigtigheden af og inspirerer forhåbentlig til, at biblioteker skal være levende og relevante samlinger for deres studerende. Det er selvfølgelig vigtigt, hvad der danner udgangspunkt for de studerendes viden, og hvad de bliver præsenteret for. For jo flere litterære traditioner og jo flere forskellige stemmer, man kender til, jo flere redskaber og perspektiver får man og jo bedre en forfatter, bliver man nok. Derudover var åbningen af det nye bibliotek også bare en ren og meget berigende fornøjelse med sine boganbefalinger fra kloge folk.
Tavse Biblioteker
Intervention af Franziska Hoppe på Forfatterskolens Bibliotek d. 1. november 2022.
Forfatterne og forskerne Maja Lee Langvad, Julia Suarez-Krabbe, Lesley-Ann Brown, Mikas Lang og Nazila Kivi præsenterede deres indkøb af nye bøger til biblioteket.
Forfatterskolens bibliotek (Peder Skrams Gade 2A, 1., 1054 København K.) er åbent for besøgende d. 3. december fra 11-16.
Lesley-Ann Browns bidrag:
- Toni Morrison: Beloved
- Jamika Avalon: Skye Papers
- Jill Louise Busby: Unfollow Me: Essays on Complicity
- Akwaeke Emezi: Dear Senthuran: A Black Spirit Memoir
- Oyinkan Braithwaite: My Sister, the Serial Killer
- Sinan Antoon: The Book of Collateral Damage
- Kiese Laymon: Heavy
- Bernadine Evaristo: Girl, Woman, Other
- Sarah Ladipo Manyika: Like a Mule Bringing Ice Cream to the Sun
- Sarah M. Broom: The Yellow House
Maja Lee Langvads bidrag:
- Yi Sang: Selected Works
- Choi Seungja: Phone Bells Keep Ringing for Me
- Theresa Hak Kyung Cha: Dictee
- Don Mee Choi: DMZ Colony
- Don Mee Choi: Hardly War
- Cho Nam-joo: Kim Jiyoung, born 1982
- Han Kang: Levende og Døde
- Kim Hyesoon: Dødens selvbiografi
- Koleka Putuma: Hullo, Bu-Bye Koko Come In
- Hiromi Ito: Vildgræs ved flodlejet
Mikas Langs bidrag:
- Octavia Butler: Kindred
- M. NourBese Philip: Zong!
- Fred Moten: B Jenkins
- Evie Shockley: the new black
- Dionne Brand: Et kort over Døren der gjorde tilbagevenden umulig
- Toni Morrison: Playing in the Dark
- Frank Wilderson III: Incognegro
- Natasha Brown: Samling
- Dambudzo Marechera: Sultens hus
- Saidiya Hartman: Wayward Lives, Beautiful Experiments
Nazila Kivis bidrag:
- Simin Daneshvar: Savushun
- Simin Behbahani: A Cup of Sin
- Moniro Ravanipour: Satan’s Stones
- Moniro Ravanipour: The Drowned
- Negar Djavadi: Disoriental
- Octavia Butler: Bloodchild
- Farzaneh Milani: Veils and Words: the Emerging Voices of Iranian Women Writers
- Farzaneh Milani: Words, Not Swords
- Azita Mehran: madbloggen Turmeric & Saffron
- Tahirih Qurratu’l’Ayn: Tahirih, A portrait in Poetry
Julia Suàrez-Krabbes bidrag:
- Houria Bouteldja: Whites, Jews and Us. Towards a Politics of Revolutionary Love
- Nathalie Etoke: Melancholia Africana. The indispensable overcoming of the Black condition
- Ruth W. Gilmore: Abolition Geography. Essays towards Liberation
- Lewis Gordon: Fear of Black Consciousness
- María Lugones: Pilgrimages/peregrinajes: Theorizing coalition against multiple oppressions
- Oyèrónké Oyĕwùmí: The Invention of Women: Making an African Sense of Western Gender Discourses
- Michael Richardson og Krzysztof Fijałkowski: Refusal of the Shadow: Surrealism and the Caribbean
- Cedric J. Robinson: Black Marxism. The Making of the Black Radical Tradition
- Paget Henry: Caliban’s Reason: Introducing Afro-Caribbean Philosophy
- Robin Wall Kimmerer: Braiding Sweetgrass