Koregraf og danser Antoinette Helbing har vellykket videreudviklet sin undersøgelse af latterens væsen som en del af programmet på dette års Metropolis festival. Otte dansere kluklo, fnisede og skraldgrinede sammen og hver for sig, men værket udfoldede også de grimme, ukontrollerbare aspekter ved latteren.
En lille rød bil kommer kørende ind i den store industrihal på Refshaleøen. Der er to personer i bilen. Vi kan vist allerede se, de griner inde i bilen. Så åbner de dørene og kommer ud af bilen. De fniser, sprutter, så griner de højt, så deres kroppe hopper og tilter rundt. De to unge kvinder kommer bogstavelig talt med latteren til den højloftede hal, hvor vi publikum og otte performere nærmest står og venter klar til at blive smittet af den.
Koreograf og danser Antoinette Helbing har videreudviklet sin undersøgelse af latterens væsen fra sin solopræsentation The Laughing Game, man bl.a. kunne opleve på Bådteatret i 2020, til at omfatte otte performere i værket The Laughing Crowd. Hvor hun i soloværket indledte med næsten at grine af sit publikum, først stille og derefter mere og mere kraftfuldt, så hele hendes krop og særligt rygsøljen bevægede sig og smittede sit publikum, så bliver det med otte dansere selvfølgelig muligt ikke bare at interagere med publikum, men også at lade danserne interagere med hinanden.
De otte dansere indtager også den store industri-hal på hver deres måde til den pulserende, dansable musik. De er alle meget forskellige både, hvad angår fremtoning, fysik og bevægelser, og kan derfor undersøge og hylde latteren på hver deres måde. Og latteren kan også flytte sig fysisk fra en danser til en anden og videre til endnu en. Det er faktisk som om, latteren rejser rundt i den store hal, der bliver rigtig godt udnyttet i The Laughing Crowd. Danserne skifter også hele tiden mellem at danse solo langt væk fra hinanden, snart i mindre grupper og snart alle sammen på en gang. Og bevægelserne varierer selvfølgelig fra at være store og snart bittesmå, ligesom latteren kan være vidt forskellig. Danserne bevæger sig altså ind og ud mellem publikum, der også kan gå frit rundt, som de vil. Danserne bliver i en sekvens faktisk meget nærgående måske næsten truende, ligesom deres latterbevægelser også præsenterer og afslører grimme, voldsomme, ukontrollerbare, måske dominerende sider.
Men sammenhørigheden ved latterens væsen bliver ligesom i The Laughing Game for mig at se et omdrejningspunkt i The Laughing Crowd. Latterens smittende væsen og det mimetiske begær, at vi smitter og spejler hinanden konstant, er tydelig at mærke i Helbings charmerende og interessante værk, der ikke bare bliver en hyldest til latteren, men også af fælleskab.
The Laughing Crowd
På Metropolis festivalen 2023.
d. 24. / 25. / 26. maj & 29. / 30. / 31. maj kl. 20.00
i en industri-hal på Refshalevej 171B.
Koreograf: Antoinette Helbing
Dansere: Birgitte Skands, Daniel Norback, Max Wallmeier, Andreas Haglund, Beck Heiberg, Nanna Stigsdatter Mathiassen, Thjerza Balaj, Antoinette Helbing
Stand-ins: Jakob Schnack Krog og Katrien van der Velden
Dramaturg: Naya Moll
Komponist: Randi Pontoppidan
Lyddesigner og tekniker: Emil Vodder Kristensen
Lysdesigner: Carina Backman
Kostumedesigner: Inbal Lieblich
Producent: My Nilsson
Dramaturgisk praktikant: Eglė Nešukaitytė
Administration: Dorte Burmester Wium/B&W Art and Support